E186
E186
Bombardier Traxx E186 (W Polsce EU43 I EU47) - Czterosystemowa. normalnotorowa uniwersalna lokomotywa elektryczna. Jedna z wielu wersji serii Traxx produkowanej przez Bombardier od 1996.
Wersja użytkowana przez PKP Cargo S.A. (EU43) ma wyłączoną możliwość skorzystania z zasilania napięciem stałym 1,5 kV lub przemiennym 25 kV, ponieważ jest przeznaczona do poruszania się tylko po sieci polskiej (3 kV napięcia stałego) lub niemieckiej (15 kV przemiennego), ale usunięcie tego ograniczenia nie wymaga większych przeróbek; wprowadzenie ograniczeń wynikało z żądań leasingodawcy. Spółka Pol-Miedź Trans posiada wersję elektrowozu posiadającego wyłączną możliwość poruszania się po sieci kolejowej z napięciem 3 kV prądu stałego, podobnie jak wersja lokomotyw wyprodukowanych dla Kolei Mazowieckich, różniąca się wyższą prędkością konstrukcyjną. Wersja lokomotyw dla Kolei Mazowieckich to Traxx P160 DC (EU47).
Pierwsze lokomotywy EU43 zostały dostarczone w połowie lutego 2008, po serii testów i szkoleń maszynistów zostały skierowane do ruchu transgranicznego zarówno towarowego jak i pasażerskiego. Przydzielone były do Zakładu Taboru w Poznaniu. Między styczniem a marcem 2012 roku zakończyły swoją eksploatację w PKP Cargo i zostały zwrócone leasingodawcy, w związku z leasingiem lokomotyw EU45.
EU43 zostały wzięte w leasing przez PKP Cargo od przedsiębiorstwa Angel Trains oraz Railpool. PKP Cargo użytkowały w latach 2008-2012 6 sztuk lokomotyw tej serii, a Przewozy Regionalne użytkowały 3 sztuki, zakupione przez Lotos Kolej. 12 lutego 2010 roku producent wygrał przetarg na dostawę 11 lokomotyw Kolejom Mazowieckim (wersja dla składów pasażerskich, rozwijająca prędkość 160 km/h). Również kilku przewoźników prywatnych jest w posiadaniu tej lokomotywy. Oznaczenie EU43 stosuje PKP Cargo oraz PKP Polskie Linie Kolejowe (w rozkładach jazdy). Dodatkowo lokomotywy należące do Deutsche Bahn wjeżdżają do Polski na odc. Granica Państwa – Warszawa Wschodnia.
Dwie lokomotywy typu Traxx F140DC (jednosystemowa wersja serii F140MS) zostały dostarczone do Pol-Miedź Trans, a 11 serii EU47 w wersji P160 DC dla Kolei Mazowieckich.
Komentarze
Prześlij komentarz